دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1400 - 11:17
در پیش همایش کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی مطرح شد؛

از تشکیل وزارت خانواده تا راهکار بومی‌سازی روانشناسی | عرش علوم انسانی کجاست؟

پیش‌همایش کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی برگزار و راهکار بومی‌سازی روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 595611
خانواده



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، پیش‌همایش کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «کرسی نظریه‌پردازی طراحی برنامه‌های ملی خانواده محور لازمه تحکیم و تعالی خانواده» (براساس الگوی اسلامی-ایرانی) به همت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت آنلاین در سامانه مجازی دانشگاه هوشمند با حضور استادان مطرح کشور، دانشجویان، پژوهشگران و سایر علاقه‌مندان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در این نشست، ارائه مطالب جدید و اثرگذار را از رسالت‌های اصلی همایش‌ها دانست.


آرش بوچانی با تمثیلی از اصل بی‌نهایت بودن ذرات در فیزیک و مشابهت آن با ویژگی‌ها و اثرگذاری اعضای خانواده بر یکدیگر اظهار کرد: زمانی با استفاده از ابزارهایی نُرم تعادلی در خانواده ایجاد و با نگاه اسلامی و ایرانی نیروهای منفی از خانواده دور می‌شود که این موضوع در نهایت به تأثیرگذاری مثبت خانواده در جامعه می‌انجامد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست عنوان کرد: ایده حکمی‌سازی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است مطرح شده و پس از برگزاری جلسات و نشست‌های دانش‌افزایی مجازی و حضوری تصمیم بر برگزاری همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی گرفته شد.


حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه مدیریت هر شاخه علوم انسانی در این همایش به یکی از استان‌ها و واحدها سپرده شده است، متذکر شد: قصد داریم موضوع فرهنگ و تعامل حکمت اسلامی و علوم انسانی در دانشگاه‌ها ادامه یابد.


تأثیر روانشناسی مدرن بر حکمت اسلامی


وی در ادامه به شکل‌گیری علم روانشناسی پرداخت و دو نوع نسبت یعنی تأثیر فلسفه و حکمت اسلامی به‌خصوص علم‌النفس فلسفی بر روانشناسی و تأثیر روانشناسی مدرن بر حکمت اسلامی به‌خصوص علم‌النفس فلسفی را قابل طرح دانست و عنوان کرد: به این موضوعات مهم باید به‌صورت ریشه‌ای و عمقی نگاه شود.


استاد ممتاز دانشگاه تهران هم یادآور شد: روانشناسی عرش علوم انسانی بوده، چنانچه که خالق هستی روان‌آفرین است.


غلامعلی افروز با بیان اینکه علوم برای انسان بوده، اما روانشناسی خود انسان است با تأکید بر اهمیت نهاد خانواده متذکر شد: خانواده تنها نهاد فطری، بی‌بدیل و جاودانه انسان است.


وی مطرح کرد: خانواده مظهر آرامش و آرامش‌آفرینی بوده، چرا که غایت ازدواج رسیدن به آرامش است.


استاد ممتاز دانشگاه تهران بر ضرورت تشکیل وزارت خانواده با توجه به اهمیت این نهاد بی‌بدیل و مهم پرداخت و آن را از نیازهای ضروری جامعه امروزی برشمرد.


استاد دانشگاه شاهد هم با تشریح بومی‌سازی روانشناسی تبیین کرد: بومی‌سازی محدود به اقلیم و موقعیت‌های خاص و بیشتر تحت تأثیر خرده فرهنگ‌ها بوده، در صورتی که اسلام الگوی جهانی‌سازی را معرفی کرده است، بنابراین برای اقدام در راستای جهانی شدن الگوی اسلامی نباید آن را محدود به زمان یا عصر خاصی کرد.


محمدابراهیم مداحی ادامه داد: اگر الگوی اسلامی را ملاک قرار دهیم نباید آن را محدود به بوم و اقلیم و فرهنگ خاص بدانیم.


دین اسلام الگویی مطلوب برای جهان است


وی در ادامه توضیح داد: دین اسلام الگویی مطلوب برای جهان، جامعه، زندگی و فرد بوده که در جامعه ما به‌عنوان الگوی اسلامی ـ ایرانی مطرح است.


به گزارش آنا، در بخش دوم این نشست نخستین کرسی نظریه‌پردازی با موضوع فرزندپروری با ارائه علی‌اکبر ارجمندنیا دانشیار دانشگاه تهران و با حضور دکتر گودرزی و خدیجه ابوالمعالی به عنوان نقاد برگزار شد.


دانشیار دانشگاه تهران در این نشست بیان کرد: زمانی می‌توانیم درباره فرزندپروری دیدگاه مناسب با شرایط کشور خود داشته باشیم که بتوانیم خانواده و تغییرات آن را بشناسیم و تغییرات خانواده را از بُعد ساختار، کارکرد و مدیریت بررسی کنیم.


ارجمندنیا تشریح کرد: متأسفانه نرخ جمعیت در ایران کاهش یافته و خانواده‌ها به سمت تک فرزندی و بی‌فرزندی پیش می‌روند.


وی بیان کرد: اگر بخواهیم تغییرات خانواده را بر مبنای اقتدار والدین ببینیم جوابگوی روز جامعه ما نیست و در حال حاضر سیستم فرزندسالاری و پدرسالاری وجود ندارد.


دانشیار دانشگاه تهران در ادامه به حقوق فرزندان در اسلام اشاره و به نکات تربیتی موجود در احادیث و روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام اشاره کرد و فرزندپروری را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار داد.


خدیجه ابوالمعالی الحسینی منتقد جلسه هم اظهار کرد: مشخص شدن مبانی هستی‌شناسی و انسان‌گرایی در این نظریه به درک بهتر مخاطب کمک بیشتری خواهد کرد.


مدرسه نقش مهمی در فرآیند تکوین شخصیت دانش‌آموزان دارد


به گزارش آنا، بخش دوم دومین کرسی نظریه‌پردازی با موضوع حل مسئله خانواده/مدرسه‌محور با ارائه کیوان کاکابرایی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و با حضور مژگان سپاه منصور و محسن جدیدی به‌عنوان منتقد برگزار شد.


دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در این نشست متذکر شد: در موضوع تربیت نباید نگاه تک‌بُعدی داشته باشیم و باید بر دو گستره مهم خانه و مدرسه متمرکز شویم.


کاکابرایی تشریح کرد: اگر برنامه‌های فرزندپروری در خانواده، مدارس و آموزش و پرورش در یک خط همسو و موازی حرکت کنند می‌توانیم جامعه را به سمت رشدیافتگی هرچه بیشتر هدایت کنیم.


وی در ادامه توضیح داد: مدرسه نقش مهمی در فرآیند تکوین شخصیت دانش‌آموزان دارد، چراکه معلمان می‌توانند یک الگوی مناسب برای دانش‌آموزان در این برهه مهم و حساس باشند. قابلیت معلم، نگرش و شخصیت منعطف وی در شکل‌گیری شاکله شخصیت دانش‌آموز مهم و تأثیرگذار است.


دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در ادامه به الگوی طراحی شده اسلامی ـ ایرانی برای خانواده و مدرسه اشاره کرد و آن را بنا بر پژوهش‌های انجام شده بسیار مناسب‌تر از الگوهای به عاریه گرفته شده دانست.


به گزارش خبرنگار آنا، سومین کرسی نظریه‌پردازی با ارائه محمد سیدحسن طهرانی با موضوع مشاوره پیش از ازدواج با نگاه بومی و فرهنگی(آگاه) و حسن امیری و کریم افشاری‌نیا به عنوان منتقدان برگزار شد.


طهرانی در این بخش به بیان مفاهیم کلیدی و تعاریف و مبانی اصلی این الگوی مشاوره با تأکید بر آموزه‌های دینی پرداخت و در ادامه افشاری‌نیا و امیری به بیان نکات خود در راستای این کرسی نظریه‌پردازی پرداختند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب